La pédagogie

La pedagogia

Created by Joy Thomasfrom the Noun Project

La pédagogie institutionnelle

«…Calandreta, avec les enseignants organisés en équipes pédagogiques et en partenariat avec l’établissement APRENE, développe une pédagogie qui tient compte principalement, dans sa pratique, des travaux du courant pédagogique Techniques Freinet – Pédagogie Institutionnelle et des psycholinguistes sur l’éducation bilingue en immersion précoce. Calandreta encourage la mise en place d’institutions, dans les classes, qui donnent la parole aux calandrons, qui les autonomisent, qui régulent la vie des groupes, qui ouvrent la classe vers l’extérieur. Le but est d’assurer une continuité de la maternelle jusqu’au lycée et de donner du sens aux apprentissages. Les établissements Calandreta développent une pédagogie du sujet acteur dans un groupe, adaptée tant au premier comme au second degré…» (Carte Calandreta, 2005 – 2020) Fort d’une expérience de plus de 40 ans, nous avons construit une nouvelle façon de faire école : la Pédagogie Calandreta.

5 principes

1 Faire son miel du bilinguisme

Calandreta choisit l’immersion précoce dès le commencement en s’appuyant surtout sur les travaux du Professeur Jean Petit.
À Calandreta, l’occitan est la langue de vie, la langue pour dire et pour se dire. Cette pédagogie de la parole est liée naturellement avec l’immersion. APRENE participe maintenant au travail de recherche mené dans ce domaine avec les universitaires de l’ISLRF. Le va-et-vient régulier entre la classe et celui du monde de la recherche a permis d’élaborer une vraie pédagogie de l’immersion, c’est-à-dire le développement de stratégies efficaces pour l’enseignement en occitan (contrastivité mesurée, statut de l’erreur, exposition intensive et continue à la langue…). Les établissements veillent à soigner la présence et la qualité de la langue, dans la classe et en dehors de la classe. En 40 ans, Calandreta, grâce à l’Établissement d’Enseignement Supérieur Occitan APRENE, aura assuré le passage d’une école expérimentale militante à des établissements experts, écoles de l’exigence. Dans une société où l’État ignore les langues «régionales», choisir l’immersion en occitan c’est s’enrichir d’une culture en mouvement, creuset d’une civilisation porteuse d’avenir.

2 Grandir dans un monde plurilingue

Jaurès, visionnaire, vérifia au début du XXe siècle une capacité commune à tous ceux qui parlaient l’occitan et le français. Ce bilinguisme vécu fut longtemps considéré comme un empêchement plutôt que comme une force à l’école. En 1984, au congrès de Montaillou, enseignants et associatifs découvrirent un texte de Tilbert Stegmann qui initia la pratique d’une pédagogie plurilingue originale.
Nous commençâmes ainsi à travailler en intercompréhension entre les langues romanes avec l’occitan comme langue vertébrale. Puis le travail s’ouvrit à l’écoute de la musique des langues.
Aujourd’hui, le plurilinguisme que nous mettons en œuvre à Calandreta part des langues de la classe et s’élargit aux autres variantes de l’occitan, aux langues de la famille romane, et à d’autres familles de langues. Nous étudions, nous examinons les langues, nous les comparons pour en découvrir les particularités, les règles. Nous les comprenons ensemble pour mieux les apprendre.
Notre pratique pédagogique plurilingue, désignée par le vocable Familhas de Lengas, intègre :
• des activités d’accueil des langues de chacun avec un travail sur les biographies langagières,
• L’intercompréhension entre les variantes de l’occitan et entre les langues romanes,
• L’écoute des musiques des langues,
• Des passerelles entre l’occitan et le français,
• Des comparaisons entre langues de familles différentes,
• L’intégration des langues du cursus au secondaire avec le bilinguisme occitan français pour assurer un plurilinguisme ouvert.
Calandreta développe une approche plurielle originale étudiée dans la recherche en pédagogie et didactique des langues.
Les programmes Musicas de las Lengas e Familhas de Lengas trouvent naturellement leur place dans les différentes institutions de la pédagogie Calandreta : rituels, quoi de neuf, correspondances, ceintures, …

3 Accueillir la parole de chacun

La classe Calandreta est une classe coopérative. Lieu, L imite, Loi, Langage (4 L de la Pédagogie Institutionnelle) permettent aux adultes et jeunes de s’organiser pour produire. Cependant, la vie coopérative du groupe tient compte de la singularité de chacun, sa culture, son histoire, ses savoirs…
Nous considérons l’élève avant tout comme un enfant. La diversité des statuts fait éclore les capacités de chacun. De la confrontation pacifique naît la créativité. «Grandir» est au centre de la pédagogie.
Cela vaut pour le comportement comme pour les apprentissages. Il s’agit de faire de la classe un milieu éducatif. Les apprentissages font aussi écho en dehors du cadre de l’école ou de l’établissement.
Chacun peut alors prendre conscience, de sa place et son action dans le groupe, de son cheminement, de son évolution qu’il soit enfant, adolescent, adulte.

4 La langue d’une culture

La langue d’usage à Calandreta est l’occitan parce que c’est la langue d’un territoire. Elle est le liant d’une culture millénaire. Les apprentissages sont ancrés dans l’univers proche des calandrons. Mailler avec l’environnement, aller voir, sortir de la classe, partir en voyage ou en classe transplantée, correspondre, sont indispensables pour faire vivre aux enfants, adolescents, et aux adultes l’expérience de l’altérité et de l’ouverture.
Savoir d’où nous venons, où nous avons choisi d’être, ce que cet endroit nous apprend, est essentiel. Cela donne tout son sens à la connaissance et la reconnaissance du Patrimoine Culturel Immatériel de l’humanité.

5 Calandreta pour apprendre

« Personne (trans)forme l’autre.
Personne ne se (trans)forme seul.
C’est ensemble que nous nous (trans)formons.»

Paolo Freire

L’enfant singulier est acteur de ses apprentissages. Pour cela notre pédagogie installe un cadre institutionnalisé sécurisant. Elle renforce ou crée la confiance de l’élève, l’estime de soi, avec les outils des Techniques Freinet (texte libre, journal scolaire,… ) et de la Pédagogie Institutionnelle (ceintures, conseil…). Elle favorise son désir d’apprendre, de découvrir, éveille sa curiosité. Chacun est acteur de ses apprentissages grâce à la classe coopérative qui fournit des situations stimulantes riches d’interactions, productions…. qui multiplient les échanges avec le groupe classe et l’extérieur. Calandreta est l’école du courage et de la responsabilité. Les calandrons y apprennent à lire, à écrire, à compter et deviennent citoyens en vivant l’altérité et la liberté. Au collège et au lycée, ils poursuivent ce chemin de responsabilité.

6 Cadre de mise en œuvre

La pédagogie Calandreta se construit dans des établissements où :
• Les parents d’élèves, les enseignants et les élèves font vivre le projet éducatif ;
• Au delà de leurs différences les acteurs agissent de concert, dans des lieux identifiés qui s’appuient sur la Pédagogie Institutionnelle ;
• Tous les acteurs (élèves, collégiens lycéens, associatifs , enseignants, autres salariés) expérimentent le rapport à la loi et la participation active aux lieux de décisions ;
• Les enseignants décident en équipe, d’une façon coopérative, des grandes lignes de l’action éducative de l’établissement en cohérence avec la Pédagogie Calandreta et la Charte Calandreta.
La liberté pédagogique de chaque enseignant s’exprime dans ce cadre. Le Conseil des enseignants coordonne la mise en œuvre du projet éducatif. Il coordonne, développe et donne élan aux techniques nées des formations et des recherches d’APRENE, outil de formation Confédéral de Calandreta. Le chef d’établissement, responsable de l’application des décisions du Conseil, veille à la qualité pédagogique de l’établissement. Le conseil des enseignants comme le chef d’établissement, prennent en compte les avis du Conseil d’Administration de l’Association de l’établissement. Le chef d’établissement est associé au Conseil d’Administration et il est membre du bureau.
• Dans les établissements Calandreta, le conflit n’est pas occulté. Par contre, le débat est indispensable pour construire une culture commune aux équipes pédagogiques, éducatives, et associatives. Connaître son rôle dans la communauté éducative Calandreta, c’est connaître ses limites d’action et d’intervention, quelle que soit sa place : institutrice, professeur, aide maternelle, salarié, associatif, calandron ou parent.

La pedagogia institucionala​

«…Calandreta, amb los ensenhaires organizats en còlas pedagogicas e en partenariat amb l’establiment APRENE, desvolòpa una pedagogia que ten compte principalament, dins sa practica, dels trabalhs del corrent pedagogic « Tecnicas Freinet » e « Pedagogia Institucionala » e dels psicolingüistas sus l’educacion bilingüa  en immersion aboriva. Calandreta encoratja la mesa en plaça d’institucions, dins las classas, que balhan la paraula als calandrons, que los autonomizan, que regulan la vida de las còlas, que dobrisson la classa cap a l’exterior.
L’objectiu qu’es d’assegurar una continuitat del nivèl mairal fins al licèu e de donar de sens als apreneires. Los establiments Calandreta desvolòpan una pedagogia del subjècte actor dins una còla, adaptada tant al primèr coma al segond gras…
A partir d’una experiéncia de mai de 40 ans, avèm bastit un biais novèl de far escòla : la Pedagogia Calandreta

5 principis

1 Far son mèl del bilingüisme

Calandreta causís l’immersion prèp deu començament en s’apuejar mai que mai sus los trabalhs del Professor Joan Petit.
A Calandreta, l’occitan es la lenga de vida, la lenga per dire e per se dire. Aquesta pedagogia de la paraula es ligada naturalament amb l’immersion. APRENE participa ara al trabalh de recèrca menat dens aqueste domeni amb los universitaris de l’ISLRF. Lo va-e-ven regular entre la classa e aquel del mond de la recèrca a permés d’elaborar una vertadièra pedagogia de l’immersion, qu’es a dire lo desvolopament d’estrategias eficaças per l’ensenhament en occitan (contrastivitat mesurada, estatut de l’error, esposicion intensiva e continua a la lenga…). Los establiments velhan de sonhar la preséncia e la qualitat de la lenga, dins la classa e en dehòra de la classa. En 40 ans, Calandreta, gràcias a l’Establiment d’Ensenhament Superior Occitan APRENE, aurà assegurat lo passatge d’una escòla experimentala militanta a d’establiments experts, escòlas de l’exigéncia. Dins una societat ont l’Estat ignora las lengas « regionalas », causir l’immersion en occitan es s’enriquesir d’una cultura en movement, creusòl d’una civilizacion portaira d’avenidor.

2 Créisser dins un monde plurilingüe

Jaurès, visionari, verifiquèt a la debuta del sègle XX una capacitat comuna a totes los que parlavan l’occitan e lo francés. Aquel bilingüisme viscut foguèt longtemps vist coma una empacha puslèu que coma una fòrça a l’escòla. En 1984, al congrès de Montalion, regents e associatius descobriguèron un tèxt de Tilbert Stegman que dubriguèt la via cap a l’invencion d’una pedagogia plurilingüa originala.
Comencèrem atal a trabalhar en intercompreneson entre las lengas romanicas amb l’occitan coma lenga vertabrala. Puèi lo trabalh se dubriguèt a l’escota de la musica de las lengas.
En 2020, lo plurilingüisme que metèm en òbra a Calandreta partís de las lengas de la classa e s’alarguís a las autras varietats de l’occitan, a las lengas de la familha romanica, e a d’autras familhas de lengas : estudiam, espepissam las lengas, las comparam per ne descobrir las particularitats, las règlas ; las comprenèm amassa per las aprene melhor, per aprene a las aprene.
Nòstra practica pédagogica plurilingüa, designada pel vocable Familhas de Lengas, es plurala dins las practicas. Intègra :
• d’activitats d’acuèlh de las lengas de cadun amb un trabalh sus las biografias lengatgièiras,
• d’intercompreneson entre dialèctes de l’occitan e entre lengas romanicas,
• d’escota de las musicas de las lengas,
• de palancas entre l’occitan e lo francés,
• de comparasons entre lengas de familhas diferentas,
• l’integracion de las lengas del cursus al segondari amb lo bilingüisme occitan-francés per ne far un plurilingüisme afortit.
Calandreta desvolopa un apròchi plural original presat dins la recèrca en pedagogia e didactica de las lengas.
Los programas Musicas de las Lengas e Familhas de Lengas tròban naturalament lor plaça dins las diferentas institucions de la pedagogia Calandreta : rituals, qué de nòu, correspondéncias, cenchas …

3 La lenga d’una cultura

« Es a partir de l’ultralocal que tocam l’universal » Salvador Dalí (apuèi Montaigne)
La lenga d’usatge a Calandreta es l’occitan. Es la lenga d’un territòri e d’una cultura millenària. Los aprendissatges son ancorats dins l’environament dels calandrons. Malhar amb l’environament, anar veire, sortir de la classa, partir en viatge o en classa verda, correspondre, son d’indispensables per far viure als enfants, adolescents, e als adultes l’experiéncia de l’alteritat e de la dobertura. L’endefòra comença aicí : saber d’ont venèm, o plan causir ont volèm èsser, es essencial. Activa la coneissença e la reconeissença del Patrimòni Cultural Immaterial de l’umanitat e de l’endrech ont sèm.

4 Aculhir la paraula de cadun

A Calandreta, trabalham l’irreductibla singularitat del subjècte. La pedagogia, la centram sul créisser. Aquò val pel comportament coma pels aprendissatges. Ajudam, acompanham per que venga lo mai educatiu pos- sible. Quand una familha fa la causida de fisar son enfant a Calandreta, li permet de trapar un encastre ont la seuna singularitat serà respectada, presa en compte. Cada mainatge i es considerat dins son integralitat, cargat de la seuna cultura, de la seuna istòria, de sos sabers, e se pòt far vector de transmission al dintre de la classa. La dissociacion entre «enfant» e «escolan» ven alara fos- ca, puèi que los aprendissatges fan resson atanben fòra l’encastre de l’escòla o de l’establiment. La pedagogia nòstra daissa una plaça singulara a cadun, en classa, particularament per las avaloracions, mas tan- ben dins los tempses peri-escolars. Cadun pòt alara prene consciéncia de son caminament, de son evolucion en tant qu’enfant, adolescent, adult.

5 Calandreta per aprene

« Degun (trans)forma pas l’autre.
Degun se (trans)forma pas sol.
Es ensemble que nos (trans)formam.»

Paolo Freire

L’enfant singular es actor de sos aprendissatges. Per aquò nòstra pedagogia bota un encastre institucionalizat securizant. Afortís o crèa la fisança de l’escolan en se amb las aisinas de las tecnicas Freinet (texte liure, jornal escolar,… ) e de la Pedagogia
Institucionala (cenchas, conselh…). Favoriza son desir d’aprene, de descobrir, esvelha sa curiositat. Cadun es actor de sos aprendissatges de mercé la classa cooperativa que porgís de situacions de produccions, d’interaccions, d’estimulacions. Multiplican los escambis amb lo grop classa e l’endefòra. Calandreta es l’escòla del coratge e de la responsabilitat. Los calandrons i aprenon a legir, a escriure, a comptar e venon ciutadans en viure l’alteritat e la libertat. Al collègi e al licèu perseguisson aqueste camin de responsabilitat.

6 Encastre de mesa en òbra

La pedagogia Calandreta se bastís dins d’establiments onte :
• Los parents d’escolans, los ensenhaires e los escolans fan viure lo projècte educatiu dins cada establiment ;
• Los establiments son totes diferents, pasmens los actors agisson de cotria, dins de lòcs identificats que s’apièjan sus la Pedagogia Institucionala ;
• Escolans, collegians, liceans, associatius, experimentan lo rapòrt a la lei e la participacion activa als luòcs de decisions ;
• Los ensenhaires decidisson en còla, d’un biais cooperatiu, de las grandas linhas de l’accion educativa de l’establiment en coeréncia amb la Pedagogia Calandreta e la Carta Calandreta. La libertat pedagogica de cada ensenhaire s’exprimís dins aquel encastre. Lo Conselh dels ensenhaires baileja la mesa en òbra del projècte educatiu. Coordina, desvolopa e balha vam a las tecnicas nascudas de las formacions e de las recèrcas d’APRENE, establiment de formacion de Calandreta. Lo cap d’establiment, responsable de l’aplicacion de las decisions del Conselh, velha a la qualitat pedagogica de l’establiment. Aquel conselh pren en compte los vejaires del Conselh d’Administracion de l’Associacion de l’establiment, que lo cap d’establiment n’es membre, l’es tanben del burèu.
• Al dintre dels establiments Calandreta, lo debat pòt menar a de conflictes mas es indispensable per bastir una cultura comuna a las còlas pedagogicas, educativas, e associativas. Conéisser son ròtle dins la comunautat educativa Calandreta, es conéisser sos limits d’accion e d’intervencion, quina que siá sa plaça : regent.a, professor.a, ajuda mairala, emplegat.da, associatiu.va, calandron.a, calandrin.a o parent.